MINISTERSTVO ŠKOLSTVA SR

SLOVENSKÁ SPOLOČNOSŤ ELEKTRONIKOV

GYMNÁZIUM GOLIANOVA NITRA
 
 
 

M I N I P R O G 2 0 0 7

23. ročník
 
 
 

CELOSLOVENSKÁ SÚŤAŽ V PROGRAMOVANÍ
 
 
 
 
 
 

Úlohy dopisovacieho kola Miniprog 2006 

1) Pätnásť

Pokúste sa naprogramovať hru "Pätnásť". Pravidlá vyzerajú nasledovne:

Máme 15 kociek očíslovaných od 1 po 15 a mriežku 4x4 štvorčeky, v ktorej sú náhodne rozmiestnené (jeden štvorček teda zostane voľný). Jediný pohyb, ktorý s kockami môžeme robiť, je posunúť kocku na susedné voľné miesto. Pohyb kocky sa ovláda klávesnicou a hra končí, keď sú kocky usporiadané od rastúco od 1 po 15 a pravý spodný roh mriežky je voľný.

Na záver malé upozornenie - hra nemusí mať vždy riešenie, niekedy sa môže stať, že napríklad ako posledné dve kocky vyjdú 15 a až potom 14, čo sa už ľahko opravit nedá.



2) Šetrič obrazovky

Klasické monitory počítačov majú jednu nevýhodu - ak by sa na nich zobrazoval jeden a ten istý obraz veľmi dlho, môže sa stať, že sa do nich "vypáli". Aj ked takýto monitor môže byt zaujímavý, práca s ním rozhodne nie je pohodlná a preto vznikol spôsob, ako tomuto zabrániť - šetriče obrazovky, ktoré obraz stále menia.

Vašou úlohou je naprogramovať takýto šetrič obrazovky. Mal by vyzerať nasledovne" po obrazovke sa pohybuje niekoľko (program sa na začiatku spýta) kruhov, ktoré sa vždy pri náraze na stenu odrazia. Naviac je ešte vidieť čas, ktorý cez obrazovku "padá" - keď dosiahne spodok obrazovky, objaví sa na vrchu, keď prejde cez ľavý alebo pravý okraj obrazovky, objaví sa na druhom.



3) Hádanie slov

Táto hra bude pre dvoch hráčov - jeden hráč na začiatku zadá nejaké slovo, ktoré druhý hráč musí uhádnuť. Počas hádania sa môže rozhodnúť, či ide skúsiť uhádnuť písmenko (za ktoré ale stratí jeden bod), alebo, ked si je už istý slovom, môže ho skúsiť uhádnuť celé. Ak ho uhádne, získava hráč +20 bodov. Každopádne, po pokuse o uhádnutie slova hádanie končí. Ešte pred skončením sa hra spýta na slovo pre ďalšieho hráča, ktorý bude hádať háda. Hra pokračuje, až kým jeden z hráčov neprekoná hranicu 100 bodov. Hra potom vypíše výhercu a skončí.



4) Uhádni číslo

Isto všetci poznáte hru "Hádaj číslo" - jeden hráč si pri nej myslí číslo od o po napriklad 1000, druhý hráč sa ho snaží uhádnuť, pričom ako odpovede na jeho tipy môžu byť "menšie", "väčšie" alebo "rovnaké". Napíšte program, ktorý bude "hrať" druhého hráča - budete si myslieť nejaké číslo a počítač bude hádať a rozhodovať sa na základe (pravdivých:) odpovedí. Pokúste sa uhádnuť číslo na čo najmenej otázok - úplne najlepšie riešenie to zvládne na najviac 10 opýtaní.

Vyriešené úlohy zasielajte na ľubovoľnom médiu najneskôr do 15. mája 2006 na adresu:

Slovenská spoločnosť elektronikov tel.: 0905 / 52 1989
Wolkrova 4, fax: 07/622 46 926

851 01 Bratislava e-mail: skse@skse.sk

Nezabudnite uviesť: meno, dátum nar., adresa bydliska, adresa školy, trieda, tel. domov al. rodičov v práci, mobil, e-mail, hot line