Január 2006
Ian Maud et.al.
Hrubý preklad oficiálnej
anglickej verzie: P.Petrovič, február 2006.
Poznámka: Zmeny oproti pravidlám z roku 2005 sú vyznačené podčiarknutím.
1. Javisko.
1.1. Rozmery.
1.1.1.
Tanečné javisko je rovná plocha s rozmermi približne
10m x 5m. Roboty tancujú vnútri vyznačenej obdĺžnikovej plochy 6m (
šírka) x 4m (
hĺbka), javisko je obrátené
dlhšou stranou k porote.
Roboty, ktoré vyjdú von z tejto oblasti nebudú diskvalifikované, ale tím bude potrestaný.
Tancujúci súťažiaci nemusia byť vnútri označeného obdĺžnika.
Vystúpenia, ktoré vyžadujú výšku viac ako 4m od podlahy musia byť prediskutované s porotou, ktorá musí udeliť povolenie.
Okraj vyznačenej plochy bude označený 50mm bielou a čiernou páskou.
Povrch javiska bude tvoriť nenamalovaná doska z tvrdených drevených pilín.
Tímom sa odporúča, aby trénovali na rovnakom druhu podkladu, aby sa znížila
doba potrebná na úpravu počas medzinárodnej súťaže. Spoje v podlahe
budú prelepené páskou a roboty by mali byť pripravené na 3mm nerovnosti v podlahe.
1.1.2.
Javisko bude tímom dané k dispozícií na skúšky.
V záujme spravodlivosti voči všetkým tímom, javisko si treba rezervovať na krátke časové úseky
zapísaním sa do plánu rezervácií.
1.2. Osvetlenie.
1.2.1.
Organizátori môžu dať k dispozícii
premenlivé osvetlenie vrátane bodových svetiel, ale tímy by nemali očakávať, že javisko bude
môcť byť
vždy ztmavené s možnosťou priameho a silného bodového svetla.
Odporúča sa, aby roboty zvládli zmeny v svetelných podmienkach,
lebo osvetlenie sa líši na rôznych súťažných miestach. V prípade
potreby by tímy mali byť pripravené nakalibrovať roboty na svetelné
podmienky na mieste súťaže.
1.3. Scenéria.
1.3.1.
Odporúča sa, aby tímy rozostavili svoju vlastnú scénu.
2. Roboty.
2.1. Veľkosť.
2.1.1.
Roboty môžu mať ľubovoľnú veľkosť.
2.2. Tím.
2.2.1.
Tím môže pozostávať z ľubovoľného počtu robotov.
2.2.2. Každý tím predvedie práve jeden tanec.
V prípade postupu do finále
tím predvedie ten istý tanec opakovane. Pozri tiež 4.4.2.
2.3. Riadenie.
2.3.1.
Roboty musia mať autonómne riadenie.
Členovia tímu nesmú prísť
do fyzického kontaktu s tancujúcimi robotmi, okrem prípadov, keď je to
súčasťou predstavenia a bolo to prediskutované a odsúhlasené porotou
PRED predstavením.
Roboty nesmú byť káblikmi pripojené na počítač alebo iné zariadenie.
2.3.2.
Súťažiaci smú odštartovať roboty buď ručne alebo pomocou diaľkového ovládania.
(Pozri tiež 6.1.3)
2.4. Kostýmy.
2.4.1.
Kostýmy pre roboty a tancujúce osoby sú odporúčané
a budú ocenené bodmi.
3. Prevedenie.
3.1. Trvanie.
3.1.1.
Každý tím bude mať k dispozícii 5 minút.
Tento čas zahŕňa čas na prípravu, prípadné predstavenie (odporúča sa) a na tanečné
predstavenie.
3.1.2.
Čas tanca nesmie presiahnuť dve (2) minúty a musí
trvať aspoň 1 minútu.
3.1.3.
Ak tím prekročí časové limity v bodoch 3.1.1 a 3.1.2
z ľubovoľných dôvodov, ktoré si zapríčiní sám,
bude postihnutý v hodnotení
prevedenia.
3.2. Hudba.
3.2.1.
Tímy musia poskytnúť svoj vlastný zvuk na Compact Disku
(CD-R alebo CD-RW) v jednom z nasledujúcich formátov:
- Zvuková stopa; (zvukové CD)
- MP3 súbor;
Toto budú jediné prijateľné formáty s práve jedným súborom alebo zvukovou stopou
na celé predstavenie.
3.2.2.
Odporúčame tímom, aby si priniesli kvalitný zvukový záznam,
lebo ich hodnotenie bude závisieť aj od kvality hudby.
3.2.3.
Hudba musí začínať na začiatku zvukovej nahrávky po krátkom niekoľkosekundovom tichom úvode.
3.2.4.
Zvuková nahrávka musí byť jasne označená menom tímu.
3.3. Osoby.
3.3.1.
Členovia tímu môžu byť súčasťou predstavenia spolu s ich robotmi,
a budú považovaní za podporu.
Ak sa členovia tímu nezúčastňujú tanca, nebudú potrestaní.
3.3.2.
Avšak, súťažiaci sa robotov nesmú dotknúť (okrem odštartovania), pozri 2.3.1.
3.4. Štart predstavenia.
3.4.1.
Organizátori pustia hudbu.
3.4.2.
Každý robot bude odštartovaný jedným súťažiacim, ručne alebo diaľkovým ovládaním.
Rada: Tímom sa veľmi odporúča, aby naprogramovali roboty tak, aby
začali tanec niekoľko sekúnd potom, ako začne hudba. Je to kvôli tomu,
lebo je veľmi ťažké presne určiť kedy hudba začne potom, ako sa zvuková
nahrávka otvorí a teda inak by bolo ťažké načasovať choreografiu robotov.
Tiež nemožno zaručiť, že osoba štartujúca roboty bude môcť vidieť organizátorov,
ktorý odštartujú hudbu a naopak. Tímy musia byť pripravené na takéto podmienky.
3.5. Opakovanie štartu a celého predstavenia.
3.5.1.
Tímy môžu odštartovať predstavenie znovu, ak je to potrebné a organizátori súhlasia.
Každý nový štart, okrem prípadov, keď nový štart nie je z viny tímu, vedie k trestným bodom.
Dovolené sú najviac dva nové štarty.
3.5.2.
Tímy môžu zopakovať predstavenie, ak organizátori súhlasia.
3.6. Bezpečnosť.
3.6.1.
Aby sa predišlo nebezpečným situáciám,
ako napr. predstaveniam s výbuchmi, dymom alebo ohňom,
každý tím ktorého predstavenie by mohlo byť považované za nebezpečné
musí odovzdať správu predsedovi poroty pred súťažou, s vysvetlením obsahu tanečného predstavenia.
S jeho súhlasom môže predseda poroty požiadať o demonštráciu nebezpečnej časti.
Tímom, ktoré s takou požiadavkou nesúhlasia môže predseda poroty odoprieť možnosť
zúčastniť sa súťaže.
4. Hodnotenie.
(Pozri tiež prílohu 2)
4.1.
Všetky tímy budú hodnotené podľa rozhovoru a tanečného predstavenia.
Celkové skóre tímov je určené súčtom za vystúpenie a interview.
4.2 Porota.
Pozri prílohu 1.
4.3. Kategórie.
Pozri prílohu 1.
4.4. Ocenenia.
Pozri prílohu 1.
4.5. Kolegialita.
Pozri prílohu 1.
5. Tvorivosť.
5.1.
Tanečná súťaž je úmyselne formulovaná veľmi voľne!
5.2.
Preukážte svoju tvorivosť!!
6. Zásady správania.
6.1. Fair Play.
6.1.1.
Osoby, ktoré úmyselne budú mýliť roboty alebo poškodia javisko budú diskvalifikované,
ak patria nejakému tímu, inak budú musieť opustiť budovu.
6.1.2.
Tím je zodpovedný za odstránenie všetkého materiálu, ktorý
ostal po ich predstavení a tak by mohol prekážať v nasledujúcich
aktivitách.
6.1.3.
Žiadne bezdrôtové alebo infračervené (IR) komunikačné
zariadenia nesmú byť prinesené do súťažnej haly, s výnimkou zariadení, ktoré
jeden člen tímu použije na odštartovanie predstavenia. Po celý zvyšný čas
musia byť tieto zariadenia mimo prevádzku.
6.1.4.
Od všetkých tímov sa očakáva, že ich cieľom je zúčastniť sa férovej a čistej súťaže.
6.1.5.
Pamätaj: "Pomôž tým, čo to potrebujú, lebo zajtra to môže byť tvoj tím,
kto bude potrebovať pomoc!"
6.2. Správanie.
6.2.1.
Všetky pohyby a správanie sa v priestoroch turnaja musia byť pokornej povahy.
6.2.2.
Súťažiaci nevstupujú do testovacích priestorov iných kategórií alebo iných tímov, ak tam nie sú výslovne
pozvaní členmi testujúceho tímu.
6.2.3.
Súťažiaci, ktorí nerešpektujú tieto zásady môžu byť požiadaní, aby opustili budovu a
riskujú diskvalifikáciu z turnaja.
6.2.4.
Pravidlá budú uplatňovať rozhodcovia, organizátori a miestne autority zákona.
6.3. Doprovod.
pozri prílohu 1.
6.4. Zdieľanie.
6.4.1.
Filozofia svetových súťaží RoboCup vždy bola, že akýkoľvek
technologický pokrok alebo vývoj výukových materiálov by mal byť po
súťaži zdieľaný s ostatnými súťažiacimi.
6.4.2.
Akékoľvek výsledky je možné publikovať na stránkach RoboCupJunior po podujatí.
6.4.3.
Toto umocňuje misiu RoboCupJunior ako vzdelávacej iniciatívy.
6.5. Duch.
6.5.1.
Od všetkých súťažiacich, študentov i doprovodu sa očakáva, že budú rešpektovať misiu RoboCupJunior.
Okrem toho, súťažiaci musia dbať na hotnoty a ciele súťaže RoboCup Junior.
Prezentácie obsahujúce alebo propagujúce násilie, armádu, vyhrážky alebo kriminálne prvky budú vylúčené.
Tímy používajúce nevhodné meno alebo logo budú vylúčené.
Súťažiaci musia starostlivo zvážiť formulácie a obsah svojich prezentácií: to, čo sa im zdá prijateľné
môže byť urážlivé pre priateľov z inej krajiny alebo kultúry.
6.5.2.
Rozhodci a organizátori budú konať v súlade s duchom podujatia.
6.5.3.
Nezáleží na tom, či zvíťazíte alebo budete porazení, ale na tom čo nové sa naučíte.
Prehráte vtedy, keď nevyužijete túto príležitosť na to, aby ste sa stretli
so študentmi a doprovodom z celého sveta. Vážte si tieto cenné okamihy!
7. Dokumentácia.
7.1.
Pozri prílohu 1.
Otázky k pravidlám je možné v angličtine posielať predsedovi "Technical Committee for Dance, Ian Maud (Australia),
icmaud@stpaulswgl.vic.edu.au.
PRÍLOHA 1 - RoboCup Junior (International) DANCE – Bremen, 2006
Nasledujúce informácie sa týkajú len súťaže v júni 2006 v Brémen, Nemecko.
Zmeny oproti predchádzajúcem roku sú
podčiarknuté.
4.2. Porota
4.2.1.
Predstavenia budú hodnotené porotou pozostávajúcou
zo 4 členov,
dvaja z nich sa zúčastnania hodnotenia všetkých predstavení. Porota môže byť
iná, ako tá, čo hodnotí rozhovory.
4.2.2.
Pred turnajom budú určení
štyria porotci.
4.2.3.
Porotci nesmú mať blízky vzťah k žiadnemu
tímu, ktorý sa zúčastní turnaja.
4.3. Kategórie.
4.3.1.
Predstavenia budú hodnotené v nasledujúcich kategóriách:
A. Programovanie (t.j. použitie cyklov, štruktúr, podprogramov, programovací jazyk, a pod.)
B. Stavba (t.j. či sú roboty postavené pevne, komponenty neodpadávajú,
prevody su použité vhodne, činnosť je hladká a spoľahlivá, pohyby sú
zaujímavé, mechanika je účelne vužitá na dosiahnutie cieľa, a pod.)
C. Efektívne využitie senzorov (t.j. napr. na zapínanie rozličných častí
programu, detekciu okrajov javiska a pod. Táto kategoria tiež
zahŕňa ‘iné technológie’ okrem senzorov.)
D. Choreografia (t.j. ako a či roboty tancujú v súlade s hudbou, menia
svoje akcie podla zmeny tempa a rytmu. Choreografia osôb a robotov
bude hodnotená osobitne, a pod.)
E. Kostým (Kostýmy osôb a robotov budú hodnotené osobitne)
F. Pobavenie (t.j. Nakoľko predstavenie pobavilo alebo potešilo divákov.
Originalita a tvorivosť prezentácie, a pod.)
4.3.2.
Každá kategória bude mať
približne rovnakú váhu.
4.3.3.
Pri hodnotení interview a tanečných predstavení budú
použité štandardné hárky (pozri prílohu 2).
4.4. Ocenenia.
4.4.1.
Ocenenia získajú jednotlivé tímy, ktoré získajú najvyššie
celkové skoré v jednotlivých kategóriách:
- Programovanie;
- Stavba;
- Použitie senzorov;
- Chorografia;
- Kostým;
- Pobavenie;
Zvláštne ceny budú udelené v nasledujúcich kategóriách:
- Kolegialita
(tím, ktorí získa hlasy publika za najväčšiu
pomoc inému/iným tímu/tímom. Pomoc môže byť rôzna, napríklad môže
spočívať v poskytnutí komponentov, alebo v priateľskej pomoci
a povzbudení)
- Najlepší plagát a najlepšia elektronická demonštrácia;
- Najlepšie umiestnený medzinárodný tím. Výbor RCJ odporúča
formovanie takých týmov ako výsledok projektov spolupráce medzi
dvoma alebo viacerými školami z rôznych krajín. Tím musí obsahovať
študentov zo všetkých škôl a krajín, ktoré tvoria tím a musia
sa zúčastniť súťaže, aby mohli získať túto cenu.
- cena ASIMOVa. Pozri 4.4.2.
- cena pre nováčika: tím s najlepším umiestnení, ktorý sa zúčastňuje
po prvýkrát.
4.4.2.
Všetky tímy v oboch vekových kategóriách, ktoré vypadnú zo
súťaže po prvom kole sú pozvané na druhé predstavenie vrámci triedy
ASIMOV - osobitnej a nezávislej súťaže. Víťaz tejto skupiny, ktorí
získa najviac hlasov publika bude ocenený.
4.4.3.
Ocenené budú tri tímy v oboch vekových kategóriách.
Víťazmi budú tímy alebo skupiny s najväčším súčtom bodov vo všetkých
kategóriách,
t.j kombinácia bodov za interview a predstavenie.
4.4.4.
Víťazné tímy získajú
trofej pre svoju školu. Každý člen viťazného tímu získa medailu.
Ďalšie ceny podľa rozhodnutia organizátorov.
4.4.5.
Rovnosť bodov je možná.
4.4.6.
RoboCup Junior je vzdelávací projekt. Preto je snahou organizátorov,
aby členovia tímov získali dobrú spätnú väzbu. Kapitáni družstiev dostanú
od organizátorov výpis skóre s poznámkami rozhodcov: v čom bol tím dobrý
a v čom sa ešte môže zlepšovať. Tento výpis ale nebude obsahovať podrobnosti
skóre a nemôže byť použitý v diskusii o umiestnení tímu alebo požiadavkách
na zmenu hodnotenia a výsledkov.
4.5. Kolegialita.
4.5.1.
Každý zúčastnený tím bude mať jeden hlas pre nominovanie
tímu, ktorý preukázal najväčšiu kooperativitu voči ostatným tímom.
Skóre sa vypočíta podľa rovnice:
score = 10 x (počet získaných hlasov)/(počet zúčastnených tímov)
4.5.2 Organizátori, členovia a doprovod tímov budú v duchu súťaže a kolegiality pozvaní
na večierok. Odporúča sa, aby si tímy naplánovali odchod tak, aby sa ho mohli
zúčastniť, napriek tomu, že sa koná až po finále a prezentáciách. Prineste
si vizitky s menom tímu, menami a kontaktom na jeho členov, aby ste mohli
zostať v kontakte aj po súťaži. Nie je to povinné, ale odporúča sa.
Členovia tímov by mali mať národné dresy, alebo znaky, ktoré identifikujú
ich krajinu. Môžete použiť vtip, maskota, alebo iný tvorivý nápad.
6.3. Doprovod.
6.3.1.
Doprovod (učitelia, rodičia, a iný sprievod) nemajú prístup do pracovnej oblasti
určenej pre študentov,
okrem pomoci s prenášaním zariadenia pri príchode a odchode a prenášaní
zariadenia na a z javiska. Doprovod nesmie pomáhať s zostavovaním scény na javisku, to je úloha
pre členov tímov. Doprovod, ktorý sa bude nachádzať v oblasti pre študentov bez jasného dôvodu
dostane žltú kartu. Druhé porušenie vedie k červenej karte a bodovému trestu pre tím. Viacnásobné
porušenie vedie k diskvalifikácii tímu.
6.3.2. Pre doprovod bude k dispozícii dostatok miest na sedenie aby
mohli dozerať na študentov v okolí pracovnej oblasti určenej pre
študentov.
6.3.3.
Doprovod neopravuje roboty a nepodieľa sa na programovaní robotov študentov. Pozri 6.3.1.
7. Dokumentácia.
7.1.
Všetky tímy sú povinné priniesť písomnú (a/alebo foto-) dokumentáciu,
ktorá opisuje ich prípravu na súťaž. Táto dokumentácia bude predložená počas interview,
a môže byť vyžadované, aby bolo možné overiť platnosť tímu.
7.2.1
Tímy dostanú istý priestor na vyvesenie plagátu na verejnom priestranstve.
Keďže priestor môže byť obmedzený miestnymi organizátormi,
tímom odporúčame, aby ako alternatívu priniesli elektronickú powerpoint prezentáciu,
ktorá bude premietnutá na mieste súťaže. Organizátori poskytnú premietacie zariadenie.
7.2.2
Plagáty a elektronické prezentácie by mali byť pútavé a zábavné,
pretože budú premietané nielen porotcom, ale i ostatným tímom a verejnosti.
Prezentácie budú hotnotené a ocenené v oboch vekových kategóriách.
Prezentácia by mala obsahovať informácie o tíme a o tom ako ste sa pripravovali na Bremen.
Obsahovať by mala:
- meno tímu, vekovú kategóriu, mená členov tímu (prípadne s obrázkami)
- krajinu pôvodu, lokalitu vrámci krajiny, niečo o vašej oblasti a škole
- obrázky robota vo vývoji
- informácie o vašom robotovi a tíme
- čo by ste chceli v robotike dosiahnuť
- prečo ste sa rozhodli prísť na RoboCup do Brémen?
- čo alebo kto vám v tom pomohol?
- zaujímavosti o robotovi, tíme, o vás...
7.3.
Porota skontroluje dokumentáciu a môže prediskutovať
jej obsah s členmi tímu.
Tím s celkovo najvýnimočnejšou prezentáciou získa cenu.
7.4.
Tímy budú mať priestor a odporúča sa im, aby si prezreli plagáty ostatných tímov.
7.5.
Tímom sa odporúča, aby si vytvorili www-stránky, kde môžu prezentovať svoje projekty
v komunite RCJ.