RoboCupJunior  RESCUE  (ZÁCHRANÁR) - pravidlá


1. Ihrisko
1.1  Opis:
       Ihrisko sa dá prestavovať. Každý model môžeme  si predstaviť   ako  "miestnosť" v budove. Modely môžu byť umiestnené vedľa seba (na tú istú úroveň horizontálne) alebo môžu byť umiestnené kolmo nad sebou. Modely na tej istej úrovni spája chodba. Modely na rozdielnej úrovni spája naklonená chodba alebo rampa.
1.2  Veľkosť:
       Veľkosť každého modelu je 48 inch x 36 inch (približne 122 cm x 91 cm) a so stenami
11 inch vysoká (približne 28 cm).
1.3  Vchody:
       Každá miestnosť bude  mať 2 vchody  (viď budova -  plány, pod). Robot vstúpi cez jeden vchod a vyjde cez druhý.
1.4  Podlaha:
       Podlaha každej miestnosti má byť svetlej farby (biela, alebo iná svetlá farba podobná k bielej). Podlaha môže byť alebo jednofarebná alebo málo vzorkovaná (linoleum alebo tenký koberec). Ihrisko by malo byť umiestnené tak, aby bolo rovné a ploché.
1.5  Pás:
       Na podlahe, má byť čierny pás pre robota, po ktorom sa má pohybovať. Čierny pás  je vyrobený z  izolačnej pásky, približne 1 cm širokej. Čierny pás sleduje bludisko na dlážke. Pásy by mali zvierať  90° uhol . Pásy sa nemôžu pretínať. Medzi pásmi má byť vždy  4 inch (približne 10 cm) vzdialenosti.
1.6 Spojenie:
      Čierny pás má byť na úrovni vchodových a výstupných dverí miestnosti. Pás bude pokračovať na chodbu a rampu tak, že to vytvorí jediný okruh cez všetky modely na ihrisku.
1.7 Trosky:
      "Trosky" môžu byť uložené všade v miestnosti, ale nebudú rušiť čierny pás.
1.8 Obete:
      "Obete" sú uložené v náhodnej pozícii po celej dráhe. Dva druhy obetí môžeme predstaviť takto:
      1. obete zhotovené zo zelenej izolačnej pásky alebo
      2. obete zhotovené z alobalu.
Obete majú byť nalepené na čierny pás.
1.9 Ozdoba:
      Tímom bude  daná jedna miestnosť, ktorá bude ich a tam si môžu vytvoriť vlastnú dekoráciu. Tímy môžu tiež:
      1. položiť čierny pás do svojej miestnosti;
      2. rozmiestniť trosky do svojej miestnosti;
      3. rozmiestniť obete v miestnosti.
1.10 Osvetlenia:
        Tímy musia pripraviť kalibráciu pre svoje roboty pre podmienky osvetlenia na mieste činu. Treba dodržať aby intenzita svetiel so zdrojov, infračerveného, žeravého a prirodzeného osvetlenia bola znížená na minimum. Organizačný výbor zverejní rozsah podmienok osvetlenia,  ktoré budú vyžadované najmenej jeden mesiac pred podujatím.
1.11 Magnetické podmienky:
Organizátori vynaložia všetko úsilie, aby izolovali ihriská od magnetických polí ako aj od elektrického vedenia pod podlahou a kovových predmetov. Avšak niekedy sa tomu nedá vyhnúť.
Pokyn: Doporučuje sa, aby tímy navrhovali design svojich robotov tak, aby zvládli zmeny v osvetleniach a magnetických podmienkach, tak ako sa tieto menia z miesta na miesto. Tímy majú pripraviť kalibráciu svojich robotov na základe podmienok na mieste konania.

2. Roboty
2.1 Priemer:
      Robot sa musí vzmestiť dovnútra zvislého valca v priemere 22 cm. Roboty sa budú merať so všetkými súčiastkami celkom roztiahnutými.
2.2 Výška:
      Max. výška robota môže byť 22 cm.
2.3 Riadenie:
      Robot  musí  byť kontrolovateľný sám sebou. Robota štartuje človek. Používanie diaľkového ovládača nie je dovolené.
2.4 Tím:
      Tím pracuje len  s jedným (1) robotom.
2.5 Konštrukcia:
      Pokiaľ robot zodpovedá hore uvedeným technickým podmienkam, môže byť zostrojený z akýchkoľvek stavebníc LEGO stav. Dizajn a konštrukcia robota je samostatnou prácou študenta. Na zostrojenie robota môže študent použiť svojpomocne vyrobené súčiastky. Musia však zodpovedať hore uvedeným kritériám. Časti robota môžu byť spojené lepidlom, skrutkami, atď.
2.6 Programovanie:
      Robot sa po odštartovaní môže zdržať max. 5 sekúnd.

3. Kontrola
3.1 Rozpis:
      Roboty budú otestované skupinou rozhodcov, pred začatím turnaja, aby sa zabezpečilo, že roboty majú obmedzenia popísané v predchádzajúcich častiach. Tímy sú zodpovedné za opätovné prekontrolovanie robota,  ak ich robot bol upravovaný počas turnaja.
3.2 Konfigurácia robota:
      Počas kontroly musí byť každý robot vzpriamený a to na jeho maximálnu veľkosť; čokoľvek čo vyčnieva z robota musí byť celkom roztiahnuté.
3.3 Študenti:
      Študenti vysvetlia fungovanie ich robota, aby sa overilo, že stavba a programovanie robota je ich vlastná práca.
Študenti budú odpovedať na otázky o príprave a vynaloženej námahe.
Roboty musia byť postavané a programované študentmi.
3.4 Porušenia:
      Akékoľvek porušenie pravidiel zabráni robotu súťažiť až pokiaľ bude vykonaná úprava.  Úpravy musia byť urobené v časovom limite a tím nesmie zdržiavať turnaj. Ak robot zlyháva aj napriek technickej úprave , bude diskvalifikovaný pre  hru (ale nie turnaj).
 Tím bude z turnaja diskvalifikovaný vtedy ak študentom bude radiť ich vedúci, alebo práca na konštrukcii robota nebude samostatným dielom  študentov.

4. Hra
4.1 Pravidlá hry:
      Organizátori zabezpečia tímom prístup do súťažnej oblasti najmenej dve hodiny pred začatím súťaže. Organizátori dovolia najmenej 10 minút času na prípravu pred každou hrou.
Účastníci by si mali byť vedomí, že môžu vzniknúť situácie, keď tieto podmienky nemôžu byť zabezpečené; a tak účastníci by mali prísť pripravení, aby zvládli podmienky, ktoré budú menej ideálne.
4.2 Dĺžka hry:
      Robotom bude dané maximálne 10 minút na dokončenie kola. Čas pre každú hru bude sledovaný  rozhodcom.
4.3 Začiatok hry:
     Na začiatku, je robot umiestnený pomocou rozhodcu na jeho počiatočnú polohu. Počiatočná poloha má byť pozdĺž čierneho pásu, v jednom z vchodov tímovej vlastnej miestnosti. Tímy, ktoré prídu neskoro stratia kolo.
4.4 Človek:
     Pohyb robota pomocou ľudí nie je dovolený. Študenti môžu hýbať robotom iba na pokyn rozhodcu. Pred začatím každého kola, si tímy určia jedného človeka, ktorý bude "kapitánom" a bude môcť spustiť robota na základe pravidiel a pokynov rozhodcu. Ostatní členovia tímu ostávajú sedieť v blízkosti, kým robot je v hre, ak nie je inak nariadené rozhodcom.
4.5 Objekty:
      Robot má nasledovať čierny pás a pokúsiť sa dokončiť okruh cez celú oblasť. Robot je odmenený za úspešné kolo cez miestnosť, ak vstúpi  jedeným vchodom a vyjde druhým vchodom. Robot je tiež odmenený za lokalizáciu "obete" .
4.6 Vyhodnocovanie:
      Robot bude úspešne hodnotený podľa času, za ktorý dokáže dokončiť kolo (popísané vyššie).
4.7 Nedostatok postupu:
      Nedostatok  postupu znamená, ak robot stojí na tom istom mieste najmenej 20 sekúnd. V prípade nedostatku postupu rozhodca môže vyzdvihnúť robota a presunúť k blízko ležiacemu bodu na čierny pás a bude mu umožnené vyskúšať dokončiť kolo. Rozhodca nezastaví robota a nereštartuje program. Tím môže zastaviť kolo ešte pred nedostatkom postupu, keď  zistia chybu robota. V takejto situácii musí kapitán tímu oznámiť rozhodcovi ich rozhodnutie. Tím  bude ocenený po oprave.

5. Vyhodnocovanie
5.1 Miestnosti:
      Desať (10) bodov dostane za každú miestnosť, ktorú robot úspešne zvládne (vstup cez jeden vchod a výstup cez druhý vchod).
5.2 Obete:
       Desať (10) bodov dostane za každú nájdenú obeť  pomocou robota. Robot indikuje obeť zastavením najmenej na jednu sekundu a pípnutím.

6. Vysvetlenie pravidiel
6.1 Rozhodovanie:
      Počas zápasu rozhodcove rozhodnutie je konečným.
6.2 Vysvetlenie pravidla:
      Vysvetlenie pravidla môžu urobiť členovia poroty RoboCupJunior.
6.3 Špeciálne okolnosti:
      Špeciálne modifikácie pravidiel sú povolené pri špeciálnych okolnostiach, ako sú nepredvídané problémy, alebo spôsobilosť robotov tímu môže byť odsúhlasená počas turnaja, za predpokladu, že väčšina súťažiacich súhlasí.

7. Predvedenie
7.1 Férová hra:
      Roboty, ktoré spôsobia závažnú škodu ihrisku, budú diskvalifikované.Študenti, ktorí úmyselne zasahujú do robotov, alebo urobia škody v oblasti ihriska, budú diskvalifikovaní. Očakáva sa, že cieľom všetkých tímov je hrať poctivú a čestnú hru.
7.2 Správanie:
      Všetok pohyb a správanie musí byť prirodzené v mieste konania turnaja. Súťažiaci nevstúpia do prípravnej oblasti iných tímov, iba ak budú pozvaní tímom. Účastníkov, ktorí sa zle správajú môžu požiadať, aby opustili budovu a riskujú, že budú diskvalifikovaní z turnaja. Tieto pravidlá budú uplatnené podľa zváženia rozhodcov a organizátorov.
7.3 Poradcovia:
      Poradcovia (učitelia, rodičia a iný dospelí členovia tímu) nemajú dovolené byť v pracovnej oblasti študentov.
Poradcovia nemôžu opraviť robotov, alebo byť zapojení do programovania robotov študentov. Zasahovanie poradcov do robotov, alebo rozhodcových rozhodnutí bude mať za následok najskôr upozornenie. Ak sa to bude opakovať, tím riskuje, že  bude diskvalifikovaný.
7.4 Podelenie sa:
      Porozumenie, ktoré je súčasťou svetových  RoboCup súťaží, znamená, že akýkoľvek technologický a študijný pokrok by si mali podeliť účastníci po súťaži. Akýkoľvek vývoj môže byť po udalosti uverejnený na RoboCupJunior webovej stránke. Toto podporuje poslanie RoboCupJunior ako výchovná iniciatíva.
7.5 Zmysel:
      Očakáva sa, že všetci účastníci, študenti a poradcovia podobne, budú rešpektovať poslanie RoboCupJunior. Rozhodcovia a organizátori budú konať v duchu tejto súťaže.

Nejde o to, či vyhráš alebo prehráš, ale počíta sa ako veľa si sa naučil!